Vinteren kommer!

Vinteren lurer lige om hjørnet. Det betyder minusgrader, sneklædte veje og mørke eftermiddage. Men hvad betyder det for dig som rytter? Hvilke forholdsregler skal du tage, inden du begiver dig ud på vintertræning? Det kan du læse mere om her.

winter

Ændrede træningstider

Først og fremmest skal du være opmærksom på, at vi i vintersæsonen kun træner én gang ugentligt. Det foregår søndag formiddag kl. 9.30, og de fleste møder op på MTB. Der er dog også enkelte ryttere, der vælger at træne på landevejen hele året rundt, så det er også en mulighed. Årsagen til, at vi kun træner om søndagen, er ganske simpelt, at vi ikke kan nå at træne inden mørkets frembrud i hverdagene. Det hænder dog af og til, at ryttere i klubben aftaler træningsture indbyrdes i løbet af ugen. Desuden er der mulighed for at deltage i Indoor Cycling, hvilket foregår mandag kl. 19 samt tirsdag, onsdag og torsdag kl.17.30 i klubben.

Der bliver koldt!

Der er allerede nu ved at være koldt, når vi træner udendørs. Det er derfor vigtigt, at du sørger for at have den rette beklædning på. Lange bukser, vinterjakke, skoovertræk, handsker og pandebånd eller hue er blot nogle af de beklædningsdele, du bør have på, når vi træner udendørs i vintersæsonen. Derudover kan det være en god idé at supplere med ekstra lag på kroppen, således at du nemmere kan holde dig varm. Det kan du f.eks. gøre ved at tage en ekstra svedundertrøje og et par lange underbukser på. Som nævnt bør du også bære pandebånd, hue eller lignende for at beskytte hovedet mod kulden. Det er i den sammenhæng vigtigt at understrege, at der stadig skal bæres hjelm til fællestræning, uanset hvor lav temperaturen bliver. Sørg for at anskaffe hovedbeklædning, der kan bæres under hjelmen.

Der bliver vådt!

Vintersæsonen byder som regel på en del regn, slud og sne. Det er derfor påkrævet at køre med skærme, hvis du deltager i fællestræning på landevejen. På skærmene skal der være påført stænklapper, således at der ikke kan sprøjte vand op på dem, der kører bag dig. Stænklappen kan let laves ved blot at skære en gammel drikkedunk over i to og montere hver halvdel på hver sin skærm med skrue og møtrik. Kører du MTB, er der ikke krav om skærme, så længe du ikke kører med i fællestræningen på landevejen.

Derudover bør du sørge for at køre på nye dæk med et godt mønster, således at vejgrebet er optimalt; samt køre med indlæg, således at risikoen for punkteringer minimeres.
De fleste ryttere vælger at anskaffe sig en billig racer som vintercykel. Vinterforholdene kan være hårde ved cyklen, og det kan derfor være en god idé at spare din dyre racercykel for vinterslitagen. Overvej om ikke det kan betale sig at anskaffe en vintercykel, inden du tager din dyre racercykel med ud i sne, skidt og ikke mindst salt.

Du bruger energi!

Når du træner om vinteren, bruger kroppen mere energi end om sommeren. Det gør den fordi den, udover at bruge energi på at cykle, også skal bruge energi på at holde sig varm. Du mister altså hurtigere energi ift. om sommeren, og det er derfor ekstra vigtigt at have masser af energi med på træningsturene. Det kan f.eks. være bananer, energibarer, myslibarer eller lignende. Derudover bør du også have kontanter med, således at du altid har mulighed for at købe en kage hos bageren, hvis du løber tør for energi. Det er meget hårdt og ikke mindst farligt at gå sukkerkold, og det er derfor vigtigt altid at have mulighed for at kunne indtage mere sukker, hvis der bliver behov for det.

Vi ses på landevejen til vintertræning – og husk nu lygterne!

Leave a Reply