Løbetræning i vinterhalvåret

Løbetræning? Ja, du læste rigtigt! Når vinteren kommer, og sneen lægger sig som en tung dyne over de danske landeveje, kan det være svært for motionscyklisten at holde formen ved lige. Der er selvfølgelig mulighed for at køre en tur i skoven, hvis du ejer en MTB, og ellers er der også Indoor Cycling i hverdagene. Dog kan den indendørs vintertræning godt gå hen og blive lidt langtrukken og triviel. Vi er vant til at være på landevejene året rundt, og man kommer hurtigt til at savne den friske luft. Her er løbetræning et godt alternativ. Masser af frisk luft og rig mulighed for at få pulsen op!

Løbetræning i klubben

Der er løbetræning i klubben tre gange ugentligt. Det foregår mandag, onsdag og lørdag, og især lørdagens træningspas kan virke som et frisk pust, da vi om lørdagen ofte arrangerer løbeture rundt omkring på øen efterfulgt af hygge bagefter. På en god sommerdag kan der være omkring 30 løbere klar til fællestræning, men i vinterhalvåret er der som regel lidt færre. Der er dog altid mulighed for at dele os op i grupper, akkurat som vi også kender det fra landevejscyklingen, således at alle får noget ud af træningen.

Løbetræning – er det egnet til cykelryttere?

Lad os slå det fast med det samme. Løbetræning er et super alternativt til cykelryttere, når landevejene er sneet til, eller hvis motivationen for landevejstræningen er dalende i vinterhalvåret! Løbetræning giver fin mulighed for at træne flere sammen; især i klubben, da vi som nævnt har fællestræning tre gange ugentligt. Herudover giver løbetræning mulighed for at praktisere samme type træningspas som på cykel. Der er rig mulighed for at lave træningsprogrammer med masser af intervaller. Spørg evt. en af de erfarne løbere i klubben til råds; de kan ofte hjælpe dig med at tilrettelægge din løbetræning, således at du får mest muligt ud af det.

Løbetræning og skader

Når der tales om løbetræning i cykelkredse, er skader ofte et varmt samtaleemne, og det er da også korrekt, at risikoen for at opnå skader under løb er større, hvis ikke man er vant til at løbe i forvejen. Det er derfor altid en god idé at anskaffe dig nogle gode løbesko og starte blødt ud, således at du mindsker risikoen for skader. Når du så har vænnet kroppen til at løbe, kan du gradvist forcere træningen, og inden du har set sig om, er sneen forsvundet, så du kan komme på landevejene igen!

Leave a Reply