Indoor Cycling i vintersæsonen

Vinteren står for døren, og snart risikerer vi at opleve minusgrader og sne på landevejene. Selv om nogle af rytterne fortsætter ufortrødent uanset vejr og vind, er det alligevel rart med et alternativ til de kolde og glatte vinterveje.

indoor-cycling

Indoor Cycling

Klubben tilbyder igen i år Indoor Cycling til medlemmer såvel som ikke-medlemmer. Den indendørs træning er allerede i gang, og har været det siden uge 36. Der er hold mandag til torsdag fra kl. 17.30, dog træner vi først kl. 19 om mandagen. Herudover er der et SMS-hold om mandagen kl. 17.30. Prisen for en hel sæson er blot 375 kr. for medlemmer, mens ikke-medlemmer betaler 600 kr. Tilmelding foregår efter først til mølle, og er et hold fyldt, har man mulighed for at blive skrevet på venteliste. Vi har 15 Body-bikes og Suunto pulssystem til rådighed.

At træne indendørs

Der er væsentlige forskelle på at træne indendørs ift. at træne udendørs. Det er ikke blot temperaturen, der er anderledes. Typisk foregår indendørs træning over kortere tid sammenlignet med vores landevejsture. Man er derfor nødt til at gribe det lidt anderledes an ift. udendørs træning. Normalt kører vi lange søndagsture på landevejen i vinterhalvåret, hvor det primære formål er at holde sig i gang, samt at få en masse kilometer i benene. Turene kommer ofte til at vare 3-4 timer. Anderledes er det med Indoor Cycling. Her varer et træningspas som regel kun 1 time; dog kan man i visse tilfælde køre to træningspas efter hinanden, således at man når op på 2 timer. 2 timer er lang tid at sidde på en Body-bike, og vi fokuserer derfor på kvalitet fremfor kvantitet. Oversat til cykelsprog betyder det, at vi kører hårdt på med træningspas af høj intensitet og kort varighed. Træningen vil oftest bestå af en kort opvarmning efterfulgt af cirka 40-45 min. med intervaller af høj intensitet, inden vi ruller af til sidst i træningspasset. Årsagen til dette er, at hvis vi skal nå at få noget ud af blot én time på cyklen, så er vi nødt til at gøre det intensivt. Man har selvfølgelig også mulighed for at køre længerevarende træningspas til Indoor Cycling, men erfaring siger os, at det kommer til at hænge rytterne ud af halsen at køre distancetræning på en Body-bike. Hold derfor fokus på korte og intensive træningspas. På denne måde får du mest ud af din indendørs træning!

Leave a Reply