Fører du træningsdagbog?

Spørgsmålet er ganske enkelt. Fører du træningsdagbog? Hvis svaret er nej, er der ikke noget forkert i det, men ønsker du at tage din træning seriøst og samtidig få størst muligt udbytte ud af din træning, bør du kraftigt overveje at føre træningsdagbog.

Hvorfor føre træningsdagbog?

I løbet af sæsonen oplever de fleste ryttere formtoppe og formdyk. Det er en naturlig del af træningen, da du ikke kan være i topform konstant. Undervejs i sæsonen har du måske sat dig nogle mål i nogle bestemte løb, og for at indfri disse mål kræves det, at du er i topform til de pågældende løb. Du vil altså gerne forsøge at time din topform til bestemte løb. Idéen med at føre træningsdagbog er ganske enkelt, at dagbogen viser et bilede af, hvad du som individuel rytter skal gøre for at komme i topform. Fører du ikke træningsdagbog, vil du stadig opleve formtoppe og formdyk. Problemet er bare, at du træner ”i blinde”, og derfor ikke har mulighed for at time formtoppene til de løb, du ønsker at køre stærkt i! Med en træningsdagbog kan du se tilbage på, hvordan du har trænet op til dine hidtidige formtoppe. Træningsdagbogen kan derfor give dig indblik i, hvordan du bør tilrettelægge din træning for at ramme en formtop på et bestemt tidspunkt. Du tager simpelthen udgangspunkt i træningen optil dine tidligere formtoppe, og tilrettelægger træningen efter dette.

running-cycling

Hvad skal træningsdagbogen indeholde?

Træningsdagbogen kan indeholde et væld af informationer, men som udgangspunkt bør den som minimum indeholde den kørte træningsmængde i form af både tid og distance. Herudover bør træningsdagbogen indikere, med hvilken intensitet de enkelte træningspas er kørt. Jeg har set simple metoder, hvor ryttere f.eks. blot har noteret på en skala fra 1-5, hvor hårdt træningspasset er. Jeg anbefaler dog, at man investerer i et pulsur til dette. Pulsuret fortæller nøjagtigt, hvor hårdt et træningspas har været. Sørg for at notere, hvor længe du har kørt i de enkelte pulszoner. Det vil være en kæmpe fordel, når du skal bruge træningsdagbogen som redskab til at planlægge dine fremtidige træningspas.

Hvad kan træningsdagbogen ellers indeholde?

Udover de allerede nævnte informationer er der en række andre informationer, man med fordel kan skrive i sin træningsdagbog. Det kan f.eks. være hvilepuls, morgenvægt, form for træningspas, vejr, personlig kommentar, motivation og meget andet. Kun fantasien sætter grænser. Vigtigst er det dog, at man får noteret sig træningsmængden og intensiteten i de kørte træningspas. Gør du det, har du et super redskab til planlægning af dine fremtidige formtoppe!

Leave a Reply