Elcykler i løb

E-cykelløb er lidt ligesom en Karamba bonuskode, alle taler om dem! Mens mange måske kender til Karamba bonuskoders funktion med at give ekstra casino bonus ved oprettelse, så er e-cykelløb et ukendt område for de fleste. I takt med at teknologien bliver udviklet oplever vi hverdagen på en helt anden måde og det gælder også i forbindelse med el-cykler, som så småt komme på plakaten ved større og mindre løb.

Officielle E-Cykelløb i 2019

Den europæiske cykelunion (UEC) vil tilføje E-cykelløb til sin sæson i 2019. Det kommer til at hedde UEC formula E-Bike og der vil både være tale om konkurrencer for el-cykel til landevejen og el mountain bikes. UEC er stadigvæk ved at danne regelsættet for fx maksimal hastighed og hvilken form for elektrisk assistance, der vil være tilladt. UEC taler med ingeniører og fabrikanter for at få en god ide af hvordan de kan styre denne nye kategori.

UEC kan også blive inspireret af løb, som allerede er blevet afholdt over hele Europa som i fx Danmark. Her er der tale om uofficielle konkurrencer, som ikke er en del af UEC-kalenderen, men derfor er der stadigvæk tale om arrangerede løb. Man kunne fx dyste med El-cykler på 25 eller 65 km ved kongeløbet i 2017.

Hård straf når man snyder med elmotor

Der er nogen, som har svært ved at holde sig fra at snyde ved cykelløb. Det har vi tidligere set med doping og nu er det også set med den nye teknologi med elmotor. I Frankrig snød amatørrytteren Cyril Fontayne, ved at indbygge en elmotor i den racercykel, han brugte til at konkurrere mod andre i ved løb, hvor el cykler endnu ikke er tilladte.

Derfor kunne Fontayne lige pludselig slå ryttere, som han ikke havde kunnet slå før. I løbet af ingen tid vandt Fontayne igen og igen og det fik Christophe Bassons, som er tidligere professionel rytter, til at holde øje med Fontayne. Det førte hurtigt til afsløring af at der var indbygget en elmotor i racercyklen og derfor er Fontayne nu blevet udelukket fra al form for konkurrencesport i fem år.

Den første store el cykel konkurrence blev afholdt i Spanien

I stedet for at snyde kan man ligeså godt konkurrere på lige fod. Derfor er det bedre for el cykel entusiaster at deltage i El-cykelløb. Det har man blandt andet lige haft mulighed for i den spanske by Moralzarzal, som er forstad til den spanske hovedstad Madrid.

Her løb Cofidis eBike Race af stablen i juli 2018 og det blev Fermín García og den franske rytter Muriel Bouhet, der skrev historie ved at vinde den første store nationale spanske turnering i MTB-el cykler.

I Moralzarzal skulle deltagerne cykler fire gange rundt på en rute, der dækkede i alt 5 km. Her var regelsættet sat fast til at det kun måtte være assistance med el i pedalerne, med en maksimal styrke på 250 volt. Derudover måtte deltagerne højst køre 25 kilometer i timen. Mon ikke at UEC holdte øje med ræset i midten af Spanien for at få inspiration til at kunne styre el cykel løb på et endnu højere plan end det vi har set hidtil?